U KORAK SA SVETOM

/ / Blog / 21. 02. 2019.

Autor: Aleksandra Paladin

Stručna oblast: Teorije umetnosti

 

 

 

Često se u javnosti postavlja pitanje u kojoj meri se beogradski muzički život, kada je u pitanju umetnička muzika, može porediti sa svetom. Da li idemo u korak s vremenom i da li zaista na koncertnim scenama gledamo aktuelne svetske zvezde?

Da za ovu priliku krenemo od 19. „Erste Guitar Art“ festivala, trenutno jednog od pet vodećih gitarističkih festivala u svetu, koji je marta meseca održan u Beogradu. Otvorili su ga Brazilci, Serđo i Odair Asad, koncertom kojim su još jednom potvrdili zašto su uvršteni među dva najbolja gitarska dua u svetu.

Spektakularan koncert Pačo Floresa u Beogradu

Njima ravan bio je i mladi trubač Pačo Flores, Venecuelanac, koji je na sebe pažnju skrenuo osvojivši prvu nagradu na prestižnom međunarodnom takmičenju „Moris Andre“. Potekao iz već proverenog pedagoškog sistema poznatog pod nazivom „El sistema“, Flores je danas jedan od glavnih promotera projekta koji je, u pedagoškom smislu, omogućio da mnoga deca Južne Amerike, a danas i u mogim drugim krajevima sveta, uz pomoć muzike budu otrgnuta iz siromaštva i sa ulice.

Flores je svirao sa Hesusom Gonzalesom, poznatijim po nadimku „Pingvin“ (”Pingüino”), jednim od najkompletnijih i najraznovrsnijih venecuelanskih muzičara današnjice. Ovaj aranžer, kompozitor i producent, učesnik u stvaranju više od 130 albuma na tri kontinenta, prepoznatljiv je i na beogradskom koncertu bio po svom jedinstvenom izrazu, kako u svetu popularne, tako i u svetu klasične muzike.

Lučić u okviru proslave 60. rođendana Radio Beograda doneo dug glamura vodećih teatara sveta

U okviru proslave 60. rođendana Radio Beograda 2, u Velikoj dvorani Kolarčeve žadužbine, sa Simfonijskim orkestrom RTS, uz dirigenta Bojana Suđića, nastupio je i bariton Željko Lučić. Aktuelna zvezda, i ove sezone, 2018/2019, Metropoliten opere u Njujorku, predstavio se programom koji je obuhvatio neke od najzahtevnijih arija njegovog pevačkog faha. Bez ideje da podilazi publici i peva najpopulranije operske odlomke, Lučić je odabrao program koji pevaju samo najveći operski umetnici i na taj način, bar na trenutak, doneo u Beograd i dah profesionalnog glamura vodećih teatara sveta.

 

Kenedi otvorio 50. BEMUS

A pedeseti, kako su ga najavljivali, “zlatni” BEMUS – „Beogradske muzičke svečanosti“, otvorio je sada već i kod nas popularni violinista Najdžel Kenedi, jedan od najvećih muzičara današnjice i, za sada, najtiražniji violinista sveta. Iako je svirao program koga je sam nazvao „od Baha do Geršvina“, ovaj umetnik, za čiji koncert su se karte prodale za svega nekoliko dana, ostao je upamćen širokoj publici pre svega po svom revolucionalnom kompakt disk izdanju pod nazivom „The Kennedy Experience”, na kome su snimljene Kenedijeve improvizacije inspirisane muzikom čuvenog rokera Džima Hendriksa. Podsetimo, ovaj umetnik ostvario je saradnju i sa drugim rok zvezdama, među kojima su Pol Makartni, Robert Plant iz grupe „Led Zeppelin i Kejt Buš.

Govoreći o tome, u jednom intervjuu je duhovito izjavio: „Mnogo sam naučio od tih mačora“. A mladi izvođači danas mogu mnogo da nauče upravo od Kenedija – od toga kako se bira koncertni program, kako ostvariti kontakt sa publikom, do toga kako se obući i kako nositi sa scenom. Za jedan koncert – velika škola!

Pogorelić i Volodos za veliko finale 2018. godine

U samoj završnici 2018. godine publika je imala prilike da čuje dvojicu pijanista različitih senzibiliteta. Prvo Ivu Pogorelića, čiji konceti započinju, takoreći, pravi rat kritike. Dok jedni smatraju da je njegova interpretacija distorzija muzike koju svira, drugi u njoj prepoznaju vanvremensku interpretaciju, koja predstavlja novo iščitavanje stare literature. Bez obzira na kojoj smo strani, ovaj “muzički rat” puni društvene mreže i to ne samo kod nas, već svuda gde ovaj umetnik nastupa. Pa ako ga do sada niste slušali, evo male provokacije da kupite kartu za sledeći koncert!

U samom finalu plejade velikih umetnika nasupio je Arkadij Volodos, jedan od vodećih umetnika klasične muzike, a u okviru koncertne sezone “Steinway & Sons”. Ovaj umetnik, koji ekskluzivno svira samo četrdesetak koncerata godišnje, jer, kako kaže, svira za sebe, a ne za tržište, izveo je koncertni program koji je sam po sebi pretendovao da bude dosadan. No, to se u njegovoj interpretaciji nije desilo. Publika je imala prilike da otkrije čudesni svet klavirske muzike, a dela Šuberta, Rahmanjinova i Skjabina zazvučala su u sasvim novom ruhu. Nije ni čudo kada smo je slušali izvajanu rukama izvođača koji je, između ostalih, osvojio i četiri “Gramofona”, četiri najznačajnije nagrade za klasiku.

Na osnovu pomenutog, zaključimo: Bila je ovo još jedna godina u kojoj nisu uživali samo ljubitelji muzike, već i muzički profesionalci. Čak i najveći skeptici u vezi sa temom “Šta slušamo na domaćim koncertnim podijumima” moraće da promene mišljenje. Možda broj svetskih umetnika koji nastupaju kod nas nije veliki, ali je izbor izvođača i ansamabala u svakom smislu konkurentan svetskoj muzičkoj sceni. I zato, aplaudirajmo muzičkoj 2018, sa željom da nam 2019. bude bar ista kao prethodna!

FSU logo Predupisni rok je počeo.
Prijavi se i postani deo klase 2019/20. »